donderdag, februari 28, 2008

Ranger aan het woord



Ik ben Viviane Crijns en woon op de rand van het nationale park in Wiemesmeer Zutendaal - sinds januari 2008 heb ik mijn rangerlicentie.
Ik denk dat ik bij de jongste rangers ben.
Mijn rangerfunctie oefen ik meestal te paard uit.

Zelf heb ik 3 paarden en 1 veulen.
Twee om te gidsen en 1 in opleiding.-het veulen is ter vervanging voor binnen enkele jaren.

Ik kom uit een paardenfamilie dus had de microbe snel te pakken.
7 jaar had ik al mijn eerste pony.
En daarna heb ik wedstrijden gereden vooral jumping.

Tot in 2001 mijn papa plots overleden is en geen vervoer meer had om naar de wedstrijden te gaan.
En t is hij die me altijd zei in de bos rijden met paard is eens zo mooi als altijd op wedstrijd gaan.

Dan ben ik begonnen met begeleide wandelingen te paard.
In het weekend komen er mensen van over heel België om in onze Limburgse bossen te komen genieten.

Die komen de vrijdagavond aan, zaterdag voormiddag gaan we dan meestal een toertje maken van 2h en dan iets kleins eten, in de namiddag een iets langere tocht.
Meestal brengen ze hun partner mee die dan niet met paard is maar wel met de fiets.
We spreken dan af, dat zei via het fietsroutenetwerk, ons op een bepaald voorafgesproken punt kunnen zien.
Het voordeel van onze bossen is dat we urenlang kunnen rondrijden, bijna geen verharde wegen, brede paden, dat er niet zoveel vliegen en dapsen of dazen zijn dan bv in Opoeteren en omstreken


Ben ranger geworden: omdat ik een natuurmens ben en ook om de mensen te laten zien dat je niet ver hoeft te gaan hier om mooie plekjes te zien en een vakantiegevoel te beleven
Mijn leuze is : mensen laten genieten van de gewone kleine dingen in het leven- wat kan een mens nog meer verlangen?


Viviane Crijns Stal Crijbohoeve Oude Postweg 1 3690 Zutendaal
089/61 19 23 of 0496/24 36 37
Website: http://www.stalcrijbohoeve.be/